maandag 6 juni 2016

Messen slijpen hoe

En thuis is onderhoud met aanzetstaal, wetsteen, slijpsteen of aanzetstaal minstens zo belangrijk. Lees hier hoe je messen en koksmessen op de juiste manier . Het slijpen van messen op een slijpsteen kost enige oefening maar de beloning is groot: vlijmscherpe messen.

Wij laten in onze video's stap voor stap zien hoe . Of: hoe hou je een koksmes scherp en wanneer moet je ermee naar de. Ik heb een mooie handgemaakte messen set. Maar ik heb geen idee hoe ik deze moet gebruiken en hoe .

Ik gebruik ze nooit omdat ik niet weet of ik mijn messen daarop heen en weer moet bewegen of steeds opnieuw . Houd voor de slijphoek een hoek van ongeveer graden aan. Bij een mes van centimeter bree houdt dat in dat de ruimte tussen de rug van het . Net als bij de aanzetstaal is het bij een slijpsteen belangrijk om de juiste hoek te gebruiken. Er zijn veel verschillende soorten en kwaliteiten messen. Maar elk mes (zelfs het duurste Japanse) wordt uiteindelijk bot. Er zijn verschillende manieren om messen te slijpen, de meest makkelijke is.


Hieronder is een filmpje te zien hoe je moet slijpen met een wetsteen. Als een stalen mes bot wordt, wil dat zeggen dat de braam op de snede. Het is een lust voor het oog om te zien hoe een vakbekwame kok zijn messen aanzet, mits het op de juiste manier gebeurt.


Mijn collega beweert dat het slijpen met een korrel 4en daarna 10genoeg is. Hoe fijner de korrel, hoe scherper het mes wordt eigenlijk. Botte messen blijven een bron van frustratie in de keuken en aan tafel. Laat jij je messen altijd slijpen bij een vakman? Als messenliefhebber wil je natuurlijk graag een vlijmscherp mes.


Maar hoe kun je nu het beste je messen slijpen? Wat voor zin heeft een mes dat zo bot is dat het niets wil snijden? Zakmessen zijn handig en makkelijk mee te nemen en je kunt ze voor . Groet Simurgh Verstuurd van mijn GT-I93met Tapatalk . Na verloop van tijd hol je ze lichtelijk uit door het slijpen wat je snijvlak vernaggelt. Onderdelen; Type mes; Lemmet; Slijphoek; Hardheid; Slijpen; Opbergen; Reinigen.


Hoe bepaalt het lemmet de kwaliteit van mijn keukenmes?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts