woensdag 17 juni 2015

Klei bakken in gewone oven

Aangezien een klei oven nogal prijzig is vraag ik mij af of het ook mogelijk is om een klei soort te gebruiken die ik met een gewone keukenoven kan afbakken. Ik weet dat dit een zelfhardwordende klei is maar ik wil gewoon dat hij snel droogt. Een beeld dat diep van binnen nog vochtig is, zal in de oven zeker uit elkaar springen.

Bakken Voor het bakken van je beeld is een speciale klei-oven nodig. Welke veranderingen vinden plaats in de klei tijdens het bakken. Bij deze temperatuur begint de oven en de werkstukken in de oven te gloeien.


Fimo wordt gebakken in een gewone keukenoven.

Bak het werkstuk op een tegel of glasplaatje. Kralen leg je bij voorkeur op bakpapier, bijvoorbeeld in een . Ik gebruik roodbakkende klei voor aardewerktemperatuur. Niet voor een gewone oven in ieder geval.


Eerst rustig in uur de oven stoken tot 6graden. In deze fase krimpt de klei het meest, daarom vooral niet te . Zonder te bakken wordt deze klei toch vrij hard. Is echter ook te bakken 1000-11graden en krijgt . Fijne klei ploft bij het bakken van massieve vormen uit elkaar.

Om klei te bakken heb je een klei-oven nodig en om een klei-oven te kunnen . Klei,; Oven,; Verf,; Bakpapier,; Deegroller,; Saté prikker,; Plastic of een. Das klei is ook voor grote werkstukken ( 40-cm) geschikt. Een werkstuk kan eventueel in de oven om het droogproces wat te versnellen. Fimoklei is een kunststof klei die men in een gewone huishoudoven kan bakken. Met Fimo klei kan van alles gemaakt worden.


Het geeft, indien gemengd met gewone klei, een mooie, metaalachtige glitter of . De klei is veilig en sommige ervan zijn zelfs geschikt om in de oven te. Om het deeg wat soepeler te maken worden een paar druppels olie toegevoegd (gewone spijsolie) zelf klei maken 4 . Als je werkstuk na het bakken gedeeltelijk of volledig stuk gesprongen is,. Dan zijn veel stoffen uit de klei gebrand die de glazuur kunnen beïnvloeden.


Dat kan niet als je de spullen gebakken wil hebben,Voor het bakken moet alles helemaal. De oven kan max 13graden heet worden……10graden is al. Het speciale van klei is , dat elk apart korreltje zo klein is, dat je dat met het blote . Boetseren met polymeerklei kun je leren door het vooral vaak te doen. Na het boetseren van polymeerklei kun je deze afbakken in een huis tuin keuken oven op 130 . Zilverklei voelt aan als gewone” klei en is ook op dezelfde manier te verwerken.


Dit kan op drie manieren: in een (keramiek)oven (vanaf 6°C), met een brander. Kan ik mijn fimo kralen gewoon in mijn oven bakken waar ik ook op zondag mijn broodjes. Schadelijke stoffen ontstaan alleen bij verkeerd gebruik van de klei zoals laten verbranden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts