maandag 16 oktober 2017

Speltbrood broodbakmachine rijst niet

Ik ben nu een klein weekje bezig met het bakken van speltbrood. Opzich heel erg tevreden hoor, behalve over de droogheid en het rijzen. Gebruik de broodbakmachine altijd in een ruimte waar het niet tocht en waar de temperatuur.

Door te weinig gist rijst het brood niet genoeg. Niet elke broodbakmachine bakt op dezelfde manier. Scheutje rijstolie; Meel- of broodverbeteraar (eetlepel).


Hier gaat het mis bij de bakker, en in de broodbakmachine.

Spelt rijst niet zo hoog als tarwe bloem zegt het boek. Dan rijst het brood goed en zakt ie niet in. Is het speltmeel van demeter geschikt voor een broodmachine?


Zonder zout rijst het brood wat minder maar het wordt een mooi gevormd brood. Te lang kneden is niet goed voor speltdeeg. Het recept is zo simpel, ik kon het bijna niet geloven dat het wat was.


Gebruik de broodbakmachine altijd in een ruimte waar het niet tocht en waar de. Je kan apart wat tarwegluten toevoegen en dan rijst het brood keurig. Speltbrood bakken is absoluut niet zo moeilijk als het misschien in eerste.

Een eenvoudig recept met spelt, water, gist en zout, rijst vele malen . Overigens week ik mijn bonen en zilvervlies rijst ook altijd voordat ik het. Omdat onze broodbakmachine niet apart ingesteld kan worden voor . Rijst goe niet te hard of te zacht aan de buitenkant maar het. Ik heb je recept gebruikt om in de broodmachine een speltbrood te maken. In de broodbakmachine is het brood echter ook perfect geworden!


Waarschuwing: Gebruik niet meer bloem dan in dit recept aangegeven. Het brood rijst behoorlijk en stak bij mij na het bakken zo'n centimer of boven de . Het brood rijst niet meer, zakt vaak zelfs weer wat in. Ik volg exact het recept uit de handleiding: 350g volkoren speltmeel,. Dit omdat spelt nog een hele korrel is en bij langer kneden je brood niet goed rijst. Nadat ik het met de hand en met deeghaken had . Voordeel van spelt is dat je het niet zo lang hoeft te kneden om er een lekker brood van te kunnen maken.


Omdat het brood niet rijst is het een optie om gist en backpoeder te mengen? Al verschillende recepten geprobeerd met en zonder broodbakmachine…. Suikerbrood lukt niet in een broodbakmachine ! De mix van de Jumbo (oerbrood spelt) was niet zo;n succes,.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts