vrijdag 13 november 2015

Chamotte klei niet bakken

DAS klei is een klei die wel hard bij kamertemperatuur en dus niet gebakken wordt. Als echte klei - zoals Chamotteklei - uitdroogt kan je het eenvoudig weer . Die oven heb je waarschijnlijk niet en leerdroge klei is moeilijk te.

In grove klei zitten gebakken kleideeltjes waar de lucht bij het bakken een . Er bestaat ook klei die je in je normale oven kan bakken, zoals fimo, maar ook. Grove chamotte zou ik zelf sowieso niet gebruiken voor kleine . De klei die ik gebruikt heb, de chamotte klei, moet op ca.

Ik wist eerst niet waar ik met mijn werkstuk heen moest om het af te laten bakken. Als die gevelstenen stuk gaan is het niet door te lange droogtijd Anita. Drogen en bakken op zanaluminiumpoeder of fijne chamotte . Ben een beginner en wil nu beeldjes gaan bakken. Ik wist alleen niet dat ze uitgehold moesten worden.


Plastische klei, magere klei, chamotteklei, roodbakkende klei en meer. Het kan tijdens het boetseren niet zo zwaar belast worden als vette klei, maar is door . Leerhard betekent dat je er niet meer aan kunt boetseren, maar dat hij wel aardig aan het. Voor het bakken van je beeld is een speciale klei-oven nodig.

Veel voorkomende klei is bijvoorbeeld grove chamotte en fijne chamotteklei. Na het bakken zijn de porseleinen scherven wit, dicht en niet-poreus, en in dunne. Hoe meer chamotte zich in de klei bevindt, des te steviger de klei zal zijn. Er zijn vele soorten klei, maar grove en fijne chamotteklei worden het meest.


Als je het werkstuk wilt bakken in de oven, dan moet je ervoor zorgen dat de figuur . Niet van die DAS-klei die aan de lucht droogt, maar klei die gebakken moet worden. Je moet trouwens wel een flinke oven hebben om dat te bakken denk ik. Rode- en zwartbakkende klei heeft op een temperatuur tot 11ºC een maximale kleur. Dit zijn aardewerk kleisoorten, die niet te hoog gebakken moeten worden. Ik heb zelf een houtoven van klei buiten staan met vuurvaste stenen op de.


Ik zie dat lampje in het verdere bakproces trouwens toch niet heel . Chamotte zijn kleine stukjes eenmalig gebakken klei (schervenmeel), die. Is het nodig om voor klei (chamotte) een speciale oven te bakken? Ik begrijp dan ook niet in welke mate een dergelijke oven multi functioneel . Als je het werk niet in één keer afmaakt kan je het wegzetten op een koele plaats.


Het bakken van klei is een secuur werkje en moet in een speciale oven. Voor het maken van beelden kun je het beste grove chamotteklei gebruiken. Maar was wordt niet vanzelf hard en is niet te bakken in een oven. Zeker als je niet met een grove chamotte werkt, gebeurt dit sneller. Het is goed mogelijk om een voorwerp van klei in een open vuur te bakken.


Klei met toevoegsels, zoals chamotte, heeft hier minder last van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts